loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 269 نظرات (0)
راههاي متعددي براي نيل به يک رابطه ي هدفمند و سالم وجود دارد که برخي از آنها متأسفانه در فرهنگ ملل ما هنوز جا نيفتاده است، در اينجا به اين راهکارها اشاره مي کنيم:

1-هيچ کس غير از خودتان مسئول شادي شما نيست! بهتر است اوّل از خودتان بپرسيد که چرا هيچ وقت شاد نيستيد؟ يکي از دلايل اختلاف در رابطه ها اين است که فرد دائماً شاکيست و با روحيه اي ضعيف طرف مقابل را مورد سرزنش قرار مي دهد. تنها کسي که کنترل زندگي شما را بر عهده دارد، خود شما هستيد، دقيقاً خودتان هستيد که با رويه خود در رابطه ها مي توانيد روند بد يا خوب بودن آن رابطه را تعيين و ادامه دهيد.

2-انعطاف پذير باشيد، به عقايد ديگران احترام بگذاريد، هيچگاه دو انسان، عقايد و رفتار يکسان ندارند، بنابراين انتظار نداشته باشيد که هر چيزي که مي گوييد، نفر مقابل آن را براحتي قبول کنيد. رابطه اي دو طرفه و سودمند داشته باشيد. در قرارهاي خود سروقت حاضر شويد، اگر تعهد خاصّي بين خود گذاشته ايد مثل ازدواج و ... به تعهدات خود پاي بند باشيد تا همواره امنيت و اعتماد بين شما برقرار باشد.

3-به دنبال نقاط مشترک رفتاري خود و نفر مقابل باشيد تا در اين بين، اختلافات و نقطه نظرهاي متفاوت يکديگر را راحت تر قبول کنيد، به اين ترتيب هر دو از اين رابطه ي دو طرفه لذّت خواهيد برد. حقيقت اين است که نمي شود در يک رابطه همواره به سود خود روند را پيش ببريد و در ادامه انتظار داشته باشيد در اين رابطه موفق و پيروز باشيد. "اگر مي خواهي تو را دوست داشته باشم بايد اين کار را .... بکني"، چرا که اين توقعات دائماً باعث بحث و جدل مي شود، شايد هم وقتي خيالتان راحت شود که با اين اختلافات، نهايتاً وي شرط شما را بپذيريد، ولي خوب، اين رابطه پابرجا نخواهد بود. به نظرات وتجربيات يکديگر گوش فرا دهيد و آنها را در زندگي خود سهيم کنيد. اگر فکر مي کنيد که نمي توانيد اين سهيم بودن و دو طرفه بودن رابطه را تحمّل يا ايجاد کنيد، اين بدان معنيست که هيچ گاه قادر نيستيد يک رابطه ي سالم و با پرجا را داشته باشيد.

4-همواره به رابطه خود به عنوان يک پديده و تجربه ي جديد در زندگي بنگريد. مطمئناً طرف مقابل شما نيز تجربيات و ناشناخته هايي سودمند را براي شما دارد و به اين ترتيب ناخودگاه هر دوي شما به خودسازي و تکامل نفر مقابل مي پردازيد و در نهايت با اين ديد، هر دو طرف از رابطه ي خود راضي و خرسند هستند.

5-شجاع باشيد، حسّ خود را بيان و حقايق را قبول کنيد. اگر واقعاً او را دوست داريد با طرف خود روراست باشيد و احساس دروني خود را بيان کنيد. متأسفانه برخي با پنهان کردن علاقه و گذشته يا وقايع کنوني زندگي خود، مجبور به دروغ گفتن هاي پي در پي و در نتيجه سبب بروز اختلافات و عدم اطمينان در رابطه مي شوند.

6-يکديگر را ببخشيد. بخشش يعني گذشته را فراموش کردن و به فکر حال بودن. در اين صورت قادريد بر زندگي کنوني خود مسّلط باشيد. در مورد مسائل آينده صحبت کنيد و سعي کنيد به قول ها و تعهدات اخلاقي بين خود، پاي بند باشد. اگر نتوانيد گذشته را فراموش کنيد، اين خود زنگ خطري براي تباهي رابطه ي شماست. هم شما و هم نفر مقابل بايد ضمن گذشت از خطاهاي يکديگر، سعي کنيد با عدم تکرار آنها، روند جديدي را شروع کنيد. از نااميد شدن، کينه و خشم خودداري کنيد. در صورت بروز اختلاف اگر وي از شما خواست او را براي مدّتي تنها بگذاريد، به خواسته وي احترام بگذاريد، به او وقت دهيد و نيازش را در آن لحظه درک کنيد.

7-توقعات خود را بازنگري کنيد. با خود رو راست باشيد و برخي توقعات و انتظارات نابجاي خود را به خصوص در موردمسائل مالي، اصلاح کنيد. بدانيد که هر انساني در روابط خود همواره به دنبال عشق، مهرباني و آرامش است.

8-مسئوليت پذير باشيد. مسئوليت يعني: توانايي حل و برطرف کردن مشکلات نفر مقابل، نه سرزنش وي. سعي کنيد از همه ي خلّاقيت و قدرت خود براي حل مشکل او استفاده کنيد، نه اينکه با سرزنش يا گفتن جمله ي"متأسفم، اين مشکل توست!" خود را راحت کنيد.

9-همواره از وي و همچنين خود تقدير کنيد. البته که در حين بحث و جدل و اختلاف، تقدير و تحسين کاري بس مشکل است. بهتر است زماني که در حالت آرامش هستيد، از وي تقدير کنيد و مزاياي او را ياد کنيد، در نتيجه از آن پس قادريد، در ابتداي شروع بحث و جدل، با شجاعت تعريف و تمجيد از نفر خود، آتش اختلاف را در ابتدا خاموش  و عشق و حسن نيّت خود را نشان دهيد.

10-اشتباهات خود را قبول کنيد و معذرت خواهي کنيد. در صورت بروز اختلاف يا بحث و جدل، بهتر است از يکديگر فرصت بررسي را در مورد اشتباهاتي که شما يا او مرتکب شده است، بخواهيد. بعد از 5 يا 10 دقيقه آرامش، اگر از قصور از شما بوده است، علّت عصبانيت و ناراحتي خود را صادقانه به وي بگوييد، از اينکه او کاري را بر خلاف ميل شما يا تعهداتتان انجام داده است يا ... صحبت کنيد. از او نيز بخواهيد که ضمن بررسي رفتار خود، منصفانه به شما توضيح دهد، در واقع با اين کار ضمن کمک به ثبات و تقويت رابطه ي خود، به نوعي الگويي براي او مي شويد تا در صورت وقوع تقصير از طرف شما، او نيز همچين برخورد مناسبي را داشته باشد.

11-براي يکديگر وقت بگذاريد. خيلي مهم نيست که اين وقت کجا و به چه کاري مشغول باشيد، اين زمان مي تواند با ورزش، سينما، ديدن فيلم در منزل و يا هرچيزي که علائق مشترکتان هست بگذرد، مهم اين است که وقت باارزش خود را در اختيار يکديگر قرار دهيد، با اين کار بطور فوق العاده ايي عشق و علاقه ي بين يکديگر را افزايش مي دهيد.

12- لبخند را فراموش نکنيد. خنده خود دواي هر درد است، ضمن اينکه در هر رابطه اي لبخند صادقانه و روي خوش، ثبات رابطه ي شما را دو چندان خواهد کرد. با چهره اي عبوس و گذراندن زماني کسل کننده و خسته کننده، تمامي ارزشهاي رابطه ي شما زير سوال مي رود و به تدريج ديگر علاقه اي به با هم بودن نداريد.

گامهايي موثر در شيريني روابط:

يک اصل ثابت شده مي گويد:"ابتدا خود و ارزشهاي خود را دوست داشته باش تا بتواني ديگران را دوست داشته باشي و آنها را ستايش کني"،

همواره مراقب خود و رفتارتان باشيد. براي خود و علاقه تان احترام بگذاريد. اصالت و جايگاه خود را هيچ گاه فراموش نکنيد و دست کم نگيريد. با احترام به خود است که به نوعي ياد مي گيريد به نفر مقابل خود نيز احترام گذاشته و با رفتار خود مرزهاي حرمت بين خود را نگاه داشته و ناخودآگاه، به اين ترتيب با بناي احترامي دو طرفه، رابطه اي مستحکم تر را بنا کرده ايد. البته به شرطي که اين احترام دو طرفه و کاملاً صادقانه باشد نه ظاهري!

هر دو طرف در سير رابطه ي خود سوالاتي در مورد يکديگر و احساساتشان نسبت به يکديگر در ذهنشان پديدار مي شود، به قول قديمي ها بهتر است اوّل روي کلام يا سوالي که از دهانتان خارج مي شود، در حين آرامش فکر کنيد و سپس بطور شفاف از نفر مقابل بپرسيد، نه اينکه با عصبانيت و بدون هيچ تأملّي پرسشي کنيد که بعد از آن از بيان آن پشيمان شويد. بطور مثال، برخي با کوچکترين اختلافي سريعاً و بدون هيچ فکري مي گويند:"اصلاً تو مرا دوست نداري و هر گز هم دوست نداشتي!!" و با ادامه ي بحث در حين عصبانيت و استرس کار به جدايي ختم مي شود و بعد هم پشيماني و ...!!

با وي طوري رفتار کنيد که دوست داريد ديگران با شما برخورد کنند! مهربان و باگذشت باشيد. اگر وي را آزرده ايد، معذرت بخواهيد، عذرخواهي نه تنها کسي را کوچک نمي کند، بلکه به اين ترتيب به او مي فهمانيد که وي براي شما ارزشمند است. همواره موقع خشم و عصبانيّت، ممکن است هر کلام يا حرف غير منطقي و نابجايي از دهانتان خارج شود، بهتر است خونسردي خود را حفظ کنيد و با اندکي تأمل و کسب آرامش مجدد، حرف خود را شروع کنيد. شايد در اين مواقع، وي از شما بخواهد او را براي مدّتي تنها بگذاريد، اين کار را انجام دهيد امّا هرگز اجازه ندهيد بطور طولاني مشکلي در دل شما و وي حل نشده باقي بماند.

بهتر است شروع کننده صحبت شما باشيد، چه پاسخ منفي باشد يا منفي، اگر مي خواهيد وي به شما اطمينان کند، اوّلين و بهترين راه اين است که ابتدا شما به وي اطمينان کنيد. بگذاريد در ذهن خود با بازي با افکار و حدسهايش، يک سري مسائل ناشناخته در مورد شما را شناسايي و کشف کند. امّا اين کار را با سياست انجام دهيد و وي را در عمل انجام شده قرار ندهيد.

 

وقت شناس باشيد و بدانيد کي و کجا بايد انعطاف پذير باشيد و کي حدود خود را در احترام حفظ کنيد. در غير اينصورت، بي خردانه کاري يا حرفي مي زنيد و در نتيجه مي شود، نوشدارو پس از مرگ سهراب! همواره با رفت و آمد و گفت و گو، در پي استحکام روابط خود باشيد، چرا که رابطه ي بدون ديدن و شنيدن، اساساً رابطه ايست تهي! براي مثال، حتّي براي سلام و احوال پرسي يا گفتن جمله ي "دوستت دارم" به او زنگ بزنيد، در مکالمات خود از بکار بردن يا حالاتي که در وي زمينه ي شکّ و بدگماني را ايجاد کند، بپرهيزيد بلکه کاري کنيد که حرفهاي شما همراه صداقت، احترام و روراستي بيان شود. اگر هم طوري حرف زده يا رفتار کرديد که وي به صداقت و روراستي شما شک کرده است، اگر با حسّي واقعي و از ته دل بگوييد که بي گناه هستيد، مطمئناً او نيز در اعماق قلب خود شما را باور مي کند. اعمال و خاطرات گذشته، همواره الگوييست که در ذهن دو طرف حکّ شده است. بناي بي اعتمادي، روابط شما را به سردي مي گرايد. البته که در اين بين ممکن است دو طرف مجبور به رعايت تعهدات و يک سري محدوديتهايي باشند، امّا به ياد داشته باشيد رابطه ي شما ارزشش بيشتر است. اگر اعتماد دو طرفه از صميم قلب حکفرما باشد، ناخودآگاه هر دوي شما بدون ناراحتي و شک کردن مي توانيد آزادانه تر به امور ديگر خود نيز بپردازيد. هرچند که از سر علاقه شديد بين دو طرف، حسادت امريست عادي!

از او تعريف کنيد و عشق خود را نشان دهيد، از هر فرصتي براي تعريف، تمجيد و ابراز عشق دريغ نکنيد. در حين حال در مورد انتقاد ها يا سوال وي در مورد چيزي با ملايمت و کلماتي زيبا، نظر وي را رد يا قبول کنيد، نه اينکه تنها با پاسخي رسمي "خير" يا "بله"، قضيه را فيصله بدهيد. براي مثال، اگر وي شلواري را مي خرد و مي پوشد يا با هم به خريد رفته ايد و دارد آن را امتحان مي کند و واقعاً آن شلوار به او نمي آيد، مي توانيد اينطور بگوييد:"فکر کنم اگر يکي ديگر را امتحان کني بهتراست" نه اينکه بگوييد:"اصلاً خوشم نيامد و تو را چاق نشان مي دهد!"

قبل از انجام کاري بهتر است در مورد آن فکر کنيد، سعي نکنيد که مشکل خود را همگاني کنيد، به خصوص با دوست دختر/پسر قبلي خود يا همکارانتان. شايد اين کار شما سبب برانگيخته شدن احساس قبلي آنها به شما بشود يا باعث ايجاد رابطه اي احساسي با همکارتان شود. در حالي که شما واقعاً قصد اين کار را نداشته ايد!

در مورد روابط گذشته خود با وي روراست باشيد و دروغ نگوييد، در صورت روراست بودن نهايتاً شايد او از شما بپرسد که "آيا هنوز نفر قبلي را دوست داري يا بهش فکر مي کني؟"، در اين صورت اين طور پاسخ دهيد: "عزيزم فقط خاطرات است که به هر حال در ذهن هر آدمي مي ماند، ولي مطمئنم با بودن و عشق به تو، خاطرات خوشمان جايگزين آنها مي شود، در رابطه ي جديد خود از مقايسه وي با نفر قبلي جداً خوددراي کنيد، فراموش نکنيد او نفري جديد با خلق و خو و جسمي متفاوت از نفر قبليست. تمام سعي خود را بکنيد که از نفر قبلي و خاطرات خود حرفي نزنيد و دست از مقايسه برداريد. با تعريف و يادآوري لحظات خوش خود با نفر جديدتان لحظات خود را شيرين کنيد.

با يادگيري نکات فوق مي توانيد در شروع يا وقوع حالات ذکر شده، ديگر مي دانيد که  چه عکس العملي بايد نشان دهيد دهيد. در واقع با مرور اين نکات، ياد مي گيريد که هر انساني جايزالخطاست و مي توانيد با واکنشي منطقي و در عين حال ملايم، مشکلات را حل و روابط خود را تقويت کنيد.

دقّت کنيد:

توقعات منطقي و واقعي داشته باشيد. براي مثال ازدواج مسئله اي نيست که تنها پس از يک هفته آشنايي از او بخواهيد! آنقدر هم مطمئن نباشيد که با شروع يک رابطه قادريد تمام اختلافات را حل و اين رابطه جدانشدني باشد. درست است که با رعايت نکات فوق مي توانيد برخي مشکلات را حل کنيد ولي حقيقت گرايي چيز خوبيست، چرا که گاهي اوقات دو نفر واقعاً براي هم ساخته نشده ند و اختلافات فاحشي در زمينه فکري و رفتاري دارند که در آخر با تمام نکات فوق بازهم لاينحل است. شايد هميشه از جدايي و تنها ماندن مي ترسيد ولي مهم اين است که رابطه اي که داريد، آرامشگري براي روز و شب شما و تشويقي براي ادامه ي زندگي باشد نه اينکه با گفتن جملات استرس زا مثل "همش تقصير توست" و ... خود و او را آنقدر آزار دهيم که ديگر نه تنها آرامش عادي زندگي خود را از دست مي دهيم، بلکه با اعصابي ضعيف و استرس دائمي روزگار خود را سپري کنيم!

اگر مي بينيد که در رابطه اي تحت هر عنواني از شما سوءاستفاده مي شود، آن رابطه را فسخ کنيد و ديگر ادامه ندهيد. هيچ عذري براي سوء استفاده قابل قبول و جبران نيست. در ابتدا سعي به اصلاح روابط بکنيد امّا با ادامه ي سوء استفاده، حتّي اگر اين قطع رابطه ناگهاني باشد،  از ادامه ي آن صرف نظر کنيد.

همواره بدانيد که هيچ رابطه اي بدون ايراد و کامل نيست. حتماً شنيده ايد که دعوا شيريني زندگيست و در هر تعاملي بين دو نفر، احتمال عدم توافقات و در نتيجه وقوع اختلافاتي غير قابل اجتناب است. با رعايت نکات فوق، مي توانيد اين اختلافات و کش مکش ها را حل و فصل نماييد. باز هم تأکيد مي کنيم در اين وضعيت با کنترل خشم خود و با خونسردي، ضمن برقراري صلح، از پشيماني و حسرتهاي آينده به دور مي مانيد. امّا به يادداشته باشيد رابطه اي که ضمن رعايت نکات فوق، بازهم دائماً مملو از بحث و جدل، ردّ و بدل کلمات رکيک و قهر و آشتي هاي پي در پي باشد، هيچ فايده اي ندارد، اين جنگ و دعواها پايه هاي روابط را در نهايت رو به نابودي مي کشاند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 198
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 338
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 996
  • باردید دیروز : 117
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 3,122
  • بازدید ماه : 3,122
  • بازدید سال : 28,505
  • بازدید کلی : 1,337,616
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی