loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 3637 نظرات (0)
آيا شما مي‌دانيد كه چگونه براي خود يا مهمانان گياه خوارتان غذاي گياهي بپزيد. گزينه‌هاي زيادي از قبيل بخار پز كردن گياهان ، دودي كردن برنج يا سبزيجات داريد.
 
كليد پخت غذا‌هاي گياهي با غذا‌هاي گوشتي و يا غذا‌هايي كه حاوي ديگر آثار حيواني اند بسيار  متفاوت اند، در درست كردن غذاي گياهي منبع پروتئين از حبوبات و سبزيجات متنوع و تازه تامين مي‌شود.

در غذا‌هاي گياهي تمركز روي گوشت قرمز يا ماهي ندارند. بنابر اين اولين چيزي كه لازم خواهيد داشت كه ياد بگيريد چگونه از قبل به غذايتان نگاه كنيد. امروزه براي گوشت جايگزين‌هاي مناسبي در فروشگاه‌ها و سوپر ماركت‌ها در دسترس هستند. اگر مي‌خواهيد پخت غذا را آغاز كنيد در دستور العمل آن از جايگزين‌هاي گوشت قرمز به به جاي خود آن استفاده كنيد.

ماده ي چسبنده اي از گندم وجود دارد كه جايگزين مناسبي براي مرغ است به طوري كه در ساخت بو و مزه به خوبي شبيه مرغ است. به علاوه تفو بكي از بهترين شركت‌هاي نام آشنا در فعاليت‌هاي پخت گوشت‌هاي كبابي  و سرخ كردني است. ( به جز اين مواد نرم تفو چاشني‌هاي مناسبي براي سالاد و دسر است.) كه اين مواد به وسيله سويا و مخلوتي از حبوبات درست مي‌شوند. نوع غليظ آن در پخت غذا مفيد است براي اين كه پيش از مصرف با آتش ملايم سرخ شده اند.

ديگر منابع خوب پروتئين در غذاي گياهي شامل همه حبوبات مثل باقالا، لوبيا و سبزي است. براي درست كردن يك غذاي گياهي مثل خوراك لوبيا ، مي‌توان سبزي‌هاي خورد شده و حبوباتي مثل باقالا و لوبيا به جاي گوشت گاو افزود . باقالا ، لوبيا، عدس‌هاي رنگارنگ و لپه سالم و مقوي هستند و مي‌توان آن‌ها را به سوپ ، تاس كباب و غذا‌هاي مركب گوشتي افزود. همچنين مي‌توانيد باقالا و لوبيا و سبزي‌هاي خوردني را به سالاد و برنج‌ها اضافه كنيد.

 خوب است اگر يك بار خوردن غذاي گياهي را به برنامه غذايي خود اضافه كنيد. براي نحوه پخت آن‌ها مي‌توانيد به صورت آن لاين در اينترنت، داخل كتاب خانه ي شخصي،  كتاب فروشي بيابيد يا از كساني كه گياه خوار اند بپرسيد.

استفاده‌هاي گوناگون از حبوبات سالم و سبزيجات مغذي
طراحي غذا بايد بر اساس ظرفي كه در آن است بايد باشد. براي تامين پروتئين بايد مقدار زيادي حبوبات سالم را در نظر داشت مانند لوبيا و محصولاتي مانند تفو. تركيب غذا با حبوبات باعث مي‌شود غذايي با منبع پروتئين كامل سرو كنيد.

سرانجام غذايتان با سبزيجات فشرده و طبيعي كامل مي‌شود گياهاني مثل: اسفناج و كلم پيچ، سيب زميني شيرين ، شلغم و هويج وحشي ، گوجه فرنگي‌هاي تازه، فلفل، هويج شيرين، كلم بروكلي و اوكادو. اين سبزيجات فقط براي تهيه غذا نيستند ، بلكه داراي آنتي اكسيدان‌هاي مفيد و فيبر هستند كه به شما براي يك تغذيه خوب كمك مي‌كنند.
 

شناخت ادويه‌ها:
شما با خوردن غذا‌هاي گياهي انواع گوناگون پخت غذا را تجربه خواهيد كرد. تنوع گياهان وسيع و نا محدود است. در ظرف ، جايگزين‌هاي گوشت قرمز  به آساني  از ديگر مواد مزه و بو مي‌گيرند بنابراي در ابتدا شايد نياز داريد از ادويه‌هاي سر هم بندي  در دستور غذاي خود استفاده كنيد: كاري، دار فلفل و ادويه‌هاي قومي، افزودن اين ادويه‌ها به غذاي گياهي  هنگام گرم كردن، غذا را خوش مزه مي‌كند.
هر چيزي شبيه سوپ كه اين هم كه اين هم مي‌تواند ذخائر چرب و شيرين گاهي بسازد. پوره‌ها و شيره نارگيل مزاياي زيادي دارند. گوجه در غذا‌هايي مثل آبگوشت ، تاس كباب و غذا‌هاي مركب گوشتي و سس همراه با ادويه مخلوط و استفاده مي‌شود.
 

آشپز خانه گياه خوران
گياه خوران رژيم غذايي را تحمل مي‌كنند. بايد بيشتر مراقب باشيد كه چگونه مواد را ذخيره كنيد. يقينا مواد موجود در انبار شما بايد داراي پروتئين، كلسيم و ويتامين D مناسب برخوردار باشد. اگر مواد آشپز خانه شما به شرح ذيل باشد پخت غذاي گياهي براي شما آسان خواهد شد:

- آجيل  و آجيل بو داده
- لوبيا خشك يا كنسرو شده
- سبزي‌هاي گوناگون
- جوي خشك
- 2 تا 3 نوع متفاوت برنج، شامل دودي، وحشي
- آب گوشت گياهي
- كشمش‌ها، كشمش‌هاي بي دانه و ديگر ميوه‌هاي خشك كرده
- سيب زميني‌هاي شيرين
- مغز بادام يا شير برنج
- چاشني ماست
- ميوه‌هاي فصلي تازه و گياهان تازه، اگر در دسترس نبود فيرز شده
- تفو و ديگر چاشني‌ها ي آماده
- روغن زيتون
- گياهان خشك و ادويه
 

پخت غذاي گياهي براي مهمانان
همه گياه خواران طرفدار رژيم غذايي مخصوص به خود هستند. اگر آشپز مهمانتان هستيد بايد از آن‌ها بپرسيد كه چگونه گياه خواراني هستند و غذايتان را مطابق با نوع گياه خواري آن‌ها بپزيد.
- گياه خواراني كه گوشت قرمز مصرف نمي‌كنند اما به مصرف تخم مرغ و لبنيات و عسل تمايل دارند.
- گياه خوراني كه لبنيات و عسل مصرف مي‌كنند اما تخم مرغ نمي‌خورند.
- گياه خوراني كه لبنيات مصرف مي‌كنند اما عسل و تخم مرغ نمي‌خورند.
- گياه خوراني كه نه از حيوانات و نه از فرآورده‌هاي آن‌ها شامل تخم مرغ ، لبنيات و عسل و بخش‌هايي مثل ژلاتين و ديگر فرآورده‌هاي فرعي حيوانات استفاده نمي‌كنند.
 

دستور يك غذاي گياهي
اين مواد داراي بهترين نمونه از خوراك‌هاي هندوستاني است كه در آن ادويه ، برنج و سبزي‌ها به كار رفته و بو و مزه به دست آمده به واسطه استفاده از ادويه‌هاي هندي كه بيشتر در سوپر ماركت‌ها موجود است درست شده است.

مواد لازم :
1 فنجان بزرگ برنج بسمتي
1 كنسرو نخود
5/1 فنجان edamame فريزر شده
1 فلفل ( قرمز، زرذ، سبز)
10oz  اسفناج
1 پياز كوچك ريز خورد شده
2 حبه سير
2 فنجان سبزي خورد شده
2 قاشق چاي خوري garam masala
4/3 فنجان كشمش بي دانه
4/3 فنجان نارگيل خشك
2 قاشق سوپ خوري روغن زيتون

سبزي خورد شده را با برنج مخلوط كرده و روي حرارت بالا گرم مي‌كنيم. زماني كه كاملا مخلوط شد و به جوش رسيد درب آن را مي‌گذاريم تا براي 10 دقيقه آرام بجوشد. آن‌ها را از روي حرارت بر داشته و روي آن را مي‌پوشانيم تا زماني كه لازم شد از آن استفاده كنيم.

 يخ edamame را آب كرده و همراه با نخود در زير آب مي‌ريزيم.
روغن زيتون را داغ كرده سپس پياز،سير، فلفل و garam mesala را در روغن سرخ كرده، زماني كه پياز نرم شد برنج را به آن در ماهي تابه اضافه مي‌كنيم و هم مي‌زنيم تا مخلوط شود و صبر مي‌كنيم تا كاملا بجوشد.
Edamame نخود و كشمش مخلوط شده را اضافه مي‌كنيم و حرارت مي‌دهيم.
يك مشت اسفناج  را اضافه كرده و آن را حرارت مي‌دهيم تا زماني كه اسفناج‌ها كاملا پخته و پلاسيده شوند.
با پودر نارگيل آن را تزئين كرده و سرو مي‌كنيم.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 88
  • بازدید امروز : 123
  • باردید دیروز : 118
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 620
  • بازدید ماه : 366
  • بازدید سال : 15,265
  • بازدید کلی : 1,324,376
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی