loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 1867 نظرات (0)
جام جم آنلاين: اگر در خبرهاي امروز مي‌خوانيد كه دولت پيش‌بيني كرده است از اول سال 89 هر فرزندي كه در ايران به دنيا مي‌آيد براي او حسابي افتتاح كند كه يك ميليون تومان موجودي دارد و شما براي اين يك ميليون در حال برنامه‌ريزي هستيد، لطفا دست نگه داريد. اين مبلغ قابل برداشت نيست تا زماني كه فرزندتان به سن اشتغال و ازدواج برسد.

 

خبر حساب يك ميليوني براي متولدان سال 89 در صندوق آتيه را روز گذشته دكتر محمود احمدي نژاد در جمع مردم آذربايجان غربي اعلام كرد . وي گفت: دولت پيش‌بيني كرده است كه از اول سال 89 براي فرزنداني كه در اين سال به دنيا مي‌آيند، براي اين كه آينده‌شان تامين شود، در يك صندوقي به نام صندوق آتيه حساب باز شود و اين حساب، حساب سرمايه‌گذاري است كه هر سال سود سرمايه‌گذاري به آن اضافه مي‌شود.

احمدي نژاد افزود: در مرحله اول دولت براي هر فرزند يك ميليون تومان هديه خواهد كرد و هر سال نيز 100 هزار تومان به آن اضافه خواهد شد. به همين دليل، از خانواده‌ها هم خواهش مي‌كنيم ماهانه حداقل 20 هزار تومان به اين حساب اضافه كنند تا وقتي كه اين فرزندان به جوان تبديل شدند، اين صندوق آتيه 120 ميليون تومان براي اشتغال، ازدواج و مسكن در اختيارشان قرار دهد.

طبق مصوبه دولت، كارگروهي با مسووليت وزارت رفاه و تامين اجتماعي و با عضويت وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت مسكن و شهرسازي، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران وظيفه تدوين دستورالعمل‌ها و ساز و كارهاي اجرايي اين طرح را به عهده خواهند داشت و دولت هنگام افتتاح حساب حداقل مبلغ يك ميليون تومان براي هر نوزاد اختصاص مي‌دهد و علاوه بر آن ماهانه مبلغي از طرف ولي نوزاد و دولت به اين حساب واريز خواهد شد.

درباره اين مبلغ ماهانه كه بايد ولي نوزاد به اين حساب واريز كند در آيين‌نامه اين طرح ـ كه آيين‌نامه تامين آتيه مهر رضا نام دارد ـ اشاره‌اي نشده، اما رئيس‌جمهور ديروز در اروميه گفت: از خانواده‌ها خواهشمنديم حداقل 20 هزار تومان ماهانه به اين حساب اضافه كنند تا وقتي اين نوزادان به جوان تبديل شدند، صندوق آتيه 120 ميليون تومان براي اشتغال، ازدواج و مسكن در اختيارشان قرار دهد.وجوه اين حساب از سوي صندوق مهر امام رضا (ع) از طريق بانك‌ها، شركت‌هاي بيمه و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري به منظور حفظ و ارتقاي ارزش وجوه، سرمايه‌گذاري خواهد شد و واريز وجوه براي هر فرد تا 18 سالگي است. البته تعهدات دولت 2 سال بيشتر از سن مزبور ادامه خواهد داشت و در اين طرح سهم دولت متناسب با وضعيت درآمدي خانوارها تعيين خواهد شد.

مصارف حساب آتيه نوزادان

از 18 سالگي امكان برداشت موجودي حساب ناشي از مبالغ واريزي بعلاوه سود حاصل از سرمايه‌گذاري براي مصارف تامين مسكن براي صاحب حساب، ايجاد فرصت شغلي اوليه براي كسب و كار صاحب حساب، ازدواج صاحب حساب، تحصيلات عالي و حوزوي صاحب حساب، درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج صاحب حساب (مستثنا از قيد 18 سال) و حج تمتع امكانپذير است.

همچنين وزارت مسكن و شهرسازي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي موظف شده‌اند نسبت به تامين زمين مورد نياز براي ساخت واحدهاي مسكوني طرح و تسهيلات لازم از جمله وضع نرخ ترجيحي اراضي ارائه كنند.

سازمان حسابرسي به عنوان امين طرح مسؤوليت نظارت بر طرح و ارائه گزارش‌هاي مالي و عملكرد به كارگروه را به عهده دارد.

صندوقي براي افزايش جمعيت؟

اجراي چنين طرحي با عنوان‌هاي ديگر در ساير كشور‌هاي دنيا بويژه كشورهايي كه با رشد منفي جمعيت رو به رو هستند، سال‌هاست اجرا مي‌شود.

بر همين اساس، اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا با توجه به جمعيت موجود كشور و در حالي كه از آخرين طرح‌هاي كنترل جمعيت در كشور تنها 20 سال و به اندازه يك نسل مي‌گذرد، چنين طرحي به افزايش جمعيت در ايران، دامن نخواهد زد؟

دكتر محمد اسلامي، رئيس اداره تنظيم خانواده و جمعيت وزارت بهداشت در پاسخ به اين سوال «جام‌جم»، مي‌گويد: سوال سختي است، اما مسلما اگر جزئيات اين طرح، دقيق و شفاف براي مردم تشريح نشود، امكان اين اشتباه وجود دارد كه مردم با اين تفكر كه هزينه‌هاي فرزندانشان از سوي دولت پرداخت مي‌شود، براي داشتن فرزند بيشتر راغب شوند.

او با اشاره به اين موضوع كه اجراي چنين طرحي بايد با اهداف قانون تنظيم خانواده، مصوب سال 72 و اصلاحيه آن در سال 88 يكسان باشد، ادامه مي‌دهد: به هر حال بحث كنترل جمعيت و توجه به سلامت خانواده هنوز از اولويت‌هاي كشور است. رئيس اداره تنظيم خانواده و جمعيت وزارت بهداشت با اشاره به آمار 6/1 رشد جمعيت در سال‌هاي 1375 تا 1385 مي‌گويد: اين آمار مركز آمار كشور در واقع معدل رشد جمعيت در اين دهه را نشان مي‌دهد و مساله اين است كه در سال‌هاي پاياني اين دهه، شاهد رشد زاد ولد بوديم.

اسلامي مي‌گويد: ميزان تولد در سال 1388 با رقم يك ميليون و 350 هزار تولد نسبت به سال 1387 با يك ميليون و 300 هزار تولد، 50 هزار نفر رشد داشته است.

به گفته او، اين آمارها نشان مي‌دهد نوزادان سال‌هاي 1355 تا 1365 كه در آن سال‌ها كنترل جمعيت صورت نگرفته، به سن ازدواج رسيده‌اند و ميزان تولد با افزايش ميزان ازدواج‌ها همراه خواهد بود.

از طرف ديگر، اين موضوع را نيز بايد در نظر داشت كه طرح آتيه فقط براي حداكثر 2 فرزند قابل اجراست و اگر مثلا فرزند سوم يا چهارم خانواده‌اي امسال به دنيا بيايد، از امكانات اين صندوق محروم خواهد بود. بنابراين، انتظار نمي‌رود اجراي اين طرح به افزايش نرخ جمعيت منجر شود.

تا سال 1407

هر چند هنوز جزئيات كامل اين طرح چندان مشخص نيست، منابع مالي آن اعلام نشده و پرس و جو‌هاي ما از بانك مركزي درباره اين‌كه آيا با گذشت حدود 20 روز از سال جديد كودكي در كشور صاحب اين حساب شده است يا خير، به نتيجه نرسيد اما در نگاه كلي از اين طرح به عنوان حمايت دولت از مردم تعبير مي‌شود.

در واقع بر اين اساس قرار است هر كودكي در كشور با حمايت و سرمايه‌گذاري دولت در سن ازدواج و اشتغال، صاحب حسابي باشد تا جوابگوي نيازهايش باشد.

هر چند جواد مويدي، كارشناس مسائل اقتصادي در گفتگو با «جام‌جم» معتقد است تا سال 1407 يعني 18 سال بعد و با روند تورم شايد با حسابي 120 ميليون توماني هم نشود صاحب شغل و خانواده شد.

به اعتقاد او، دولت بايد با تشريح همه اهداف اين طرح خانواده‌ها را نسبت به تامين آينده فرزندانشان ترغيب كند و در كنار اين موضوع با برنامه‌ريزي صحيح اقتصادي، توان و امكان استفاده درست جوانان آن سال‌ها از اين صندوق را فراهم سازد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 52
  • باردید دیروز : 112
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 266
  • بازدید ماه : 1,065
  • بازدید سال : 15,964
  • بازدید کلی : 1,325,075
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی