loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 422 نظرات (0)
امروزه دختران و پسران جوان در آستانه‌ي ازدواج با بهره‌گيري از خدمات مشاوره‌اي ازدواج، مي‌توانند با گام‌هاي راسخ‌تر و آرامش و اطمينان بيش‌تري در راه پرپيچ‌و‌خم ازدواج و تشکيل خانواده گام نهند

 

معيارهاي انتخاب همسر مناسب

ازدواج، يکي از مهم‌ترين وقايعي است که در زندگي هر انساني رخ‌ مي‌دهد. با توجه به اهميت ازدواج و تشکيل خانواده و تأثير آن در تداوم و استحکام خانواده، تربيت فرزندان، داشتن زندگي سالمِ همراه با رضايت، خوشبختي و احساس موفقيت، ضرورت دارد دختران و پسران، هنگام ازدواج از خدمات مشاوره‌اي مناسبي بهره‌مند شده و از اين طريق با هدف‌ها، وظيفه‌ها و حقوق يکديگر به‌خوبي آشنا شوند.

امروزه دختران و پسران جوان در آستانه‌ي ازدواج با بهره‌گيري از خدمات مشاوره‌اي ازدواج، مي‌توانند با گام‌هاي راسخ‌تر و آرامش و اطمينان بيش‌تري در راه پرپيچ‌و‌خم ازدواج و تشکيل خانواده گام نهند و درنهايت، در اين امر مهم، موفق باشند.

متأسفانه در برخي موردها، دختران و پسران، بدون مطالعه و آگاهي کافي با برخورداري از احساس و ذوق، منهاي دقت در بعدهاي گوناگون اخلاقي، جسمي و رواني با يکديگر ازدواج مي‌کنند و پس از آن نيز به دليل عدم‌ آگاهي، به مشکل‌ها دامن مي‌زنند.

 

نکته‌هايي جهت انتخاب همسر

- نسبت به کل ماجرا واقع‌بين باشيد. تابع احساس‌ها نگرديد و به شکل منطقي، جوانب کار را بسنجيد. در تداوم يک ازدواج، دوست‌داشتن و عشق گرچه شرط لازم است ولي کافي نيست. پس به ديگر مسأله‌هاي مهم نيز بپردازيد و رؤيايي نينديشيد.

- درباره‌ي دليل تمايل طرف مقابل به ازدواج با شما تحقيق کنيد. اگر اين تمايل، بنا به مصلحت‌هايي ازقبيل: پول و ثروت، شهرت، خروج از کشور و... است، از آن صرف‌نظر کنيد.

- در چهارچوب آن‌چه در دين و فرهنگ مجاز مي‌باشد، قبل از تصميم‌گيري براي ازدواج، شريک احتمالي زندگي خود را بيش‌تر بشناسيد. اين شناخت يا به واسطه‌ي رفت‌وآمد و پرسش‌هاي مستقيم حاصل مي‌گردد و يا از طريق ديگر آشنايان. توجه داشته باشيد دوستان فرد، گاه برخي حقيقت‌ها را پنهان مي‌کنند. پس شايد بهتر باشد گاهي وقت‌ها به‌طور غيرمستقيم به پاسخ برسيد. در مجموع، شما بايد در مورد خلق‌وخو، فکرها، عقيده‌ها، خواسته‌ها، عادت‌ها، ديدگاه‌ها، حساسيت‌ها، نوع برخوردها، توانايي‌هاي ارتباطي و... طرف مقابل، شناخت پيدا کنيد.

- طرز برخورد فرد را در موقعيت‌هاي بحراني و در برابر ماديات بشناسيد.

- اعتقادها و باورهاي مذهبي طرف مقابل را جويا شويد. عقيده‌ها و باورهاي همسر احتمالي خود را در مورد آيين و مذهب بپرسيد و ببينيد که آيا با برداشت شما از دين، سازگار است يا خير چراکه اگر نقطه‌نظرهاي اين فرد براي شما قابل قبول نباشد، احتمال وقوع مشکل‌هاي شديدي پيش‌بيني مي‌شود. مگر آن‌که در اين زمينه، انعطاف‌پذير باشيد و بتوانيد خود را در چهارچوب نظرهاي او قرارداده و شيوه‌‌ي زندگي او را بپذيريد. پس به طرف مقابل اجازه دهيد به‌طور واضح، برداشت خود را از مذهب بگويد و انتظارهاي خود را در مورد شما به‌عنوان همسر، بيان نمايد.

- برخوردهاي همسر احتمالي خود را در موقعيت‌هاي مختلف، بررسي کنيد. هرچه بيش‌تر در شرايط متفاوت و گوناگون، همسر احتمالي خود را ملاقات کرده و مورد مشاهده قراردهيد، نشانه‌هاي بيش‌تري از طرز برخورد او با مردم و در موقعيت‌هاي مختلف خواهيد يافت.

- خواسته‌ها و انتظارهاي يکديگر را مورد مطالعه قراردهيد. شما بايد بدانيد همسر آينده‌تان چه انتظارهايي از خودش و شما دارد. بايد در مورد مسأله‌هاي مهم زندگي به توافق برسيد. براي نمونه بايد بدانيد:

در چه شهر يا کشوري، زندگي مشترک خود را آغاز خواهيد کرد.

زندگي خود را با خانواده‌ي همسر، آغاز خواهيد کرد يا به‌طور مستقل.

زمان بچه‌دار شدن‌تان چه مدت پس از ازدواج خواهد بود.

نظر همسر احتمالي شما در مورد شغل و فعاليت‌هاي خارج از منزل چيست.

نظر همسر احتمالي شما در مورد رابطه‌ها و معاشرت خانوادگي و دوستانه چيست.

و ...

- درباره‌ي خانواده‌ي فرد مورد نظر تحقيق کنيد، آنان را بيش‌تر بشناسيد و با فرهنگ و باورهاي‌شان آشنا شويد. رابطه‌ي فرد مذکور را با پدر و مادر، خواهران و برادرانش جويا شويد. بررسي کنيد که تعهد او در قبال اين افراد چگونه است و در آينده چه تعهدهايي نسبت به آنان دارد و تأثير اين موضوع بر زندگي شما چگونه خواهد بود. نسبت به احساس خانواده در مورد اين ازدواج آگاه باشيد.

- با خودِ واقعي‌تان مشورت کنيد. به نداي دروني خود، گوش فرادهيد. از خود بپرسيد: «آيا اين فرد، همان فردي‌ست که درواقع به دنبالش بوده‌ام؟ آيا مي‌خواهم که اين مرد يا زن، پدر و مادر فرزند من باشد؟» اگر پاسخ صريحي نداريد، دوباره بر روي موضوع، تمرکز کرده و سعي کنيد پاسخي قاطع براي آن بيابيد چراکه ازدواج، يکي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين مسأله‌هاي زندگي شماست و آينده‌ي فرزندان‌تان را تحت‌تأثير قرارمي‌دهد.

- دليل‌هاي مناسبي براي ازدواج‌تان پيدا کنيد و خود، تصميم‌گيرنده‌ي نهايي باشيد. هرگز تحت فشار براي ازدواج، متقاعد نشويد. تنها خوب بودن احساس‌هاي اطرافيان در مورد طرف مقابل کافي نيست، قلب و منطق شما نيز بايد در اين کار رضايت دهد. ضمن احترام به تجربه و عقيده‌ي اطرافيان به‌ويژه پدر و مادر و حفظ آداب و رسوم فرهنگي و مذهبي، تسليم فشارهاي اطرافيان نشويد.

- نسبت به سلامت جسماني و رواني طرف مقابل اطمينان حاصل کنيد. به‌خاطر بسپاريد که سلامت جسماني و رواني و عدم گرايش به مواد مخدر، يکي از فاکتورهاي مهم در انتخاب همسر است. بنابراين، پيش از تصميم‌گيري درباره‌ي ازدواج، در مورد نکته‌هاي بيان‌شده اطمينان حاصل کنيد.

- توجه داشته باشيد که با شريک احتمالي زندگي خود در موردهايي مانند طبقه‌ي اجتماعي، سن، ميزان تحصيلات و توانايي‌هاي هوشي، تناسب داشته باشيد.

- عجله نکنيد. با توجه به اين که بسياري از ازدواج‌ها به دليل دستپاچگي و عجله‌کردن در تصميم‌گيري، درنهايت به شکست منتهي مي‌شود، در تصميم خود براي قبول يک ازدواج، عجله نداشته باشيد. به‌طور حتم، در مورد فردي که مي‌خواهيد عمري را با او سپري‌کنيد، تحقيق کنيد، به شناخت برسيد و وقت بگذاريد. فقط به‌دليل نااميدشدن از ازدواج، تن به يک ازدواج نامناسب ندهيد و خود را به فهرست قربانيان ازدواج، اضافه نکنيد.

- از خداوند، کمک و راهنمايي بگيريد. با ايمان و توکل به خدا، از او بخواهيد تا در انتخاب صحيح شريک زندگي، شما را ياري کرده و مسير مناسبي را پيش‌ روي‌تان قراردهد.
مهندس مرجان نقوي




سیمرغ

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 117
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,171
  • بازدید ماه : 2,171
  • بازدید سال : 27,554
  • بازدید کلی : 1,336,665
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی