loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 179 نظرات (0)

به جز آن اندک مواردي که دختر يا پسر بالاجبار و ناخواسته پاي سفره عقد مي نشينند، مي توان گفت همه زن و شوهرها زندگي مشترک خود را با عشق و علاقه آغاز مي کنند و همان جا عهد مي کنند که تا پاي مرگ کنار هم بمانند. اما در بعضي موارد آنچه اين دو کبوتر عاشق را از هم جدا مي کند مرگ نيست، بلکه نفر سومي است که با باز شدن پايش به زندگي آن ها تمام روياهاي شان را نقش بر آب مي کند.

 

گاهي اوقات زن به شوهرش خيانت مي کند و گاهي زن شاهد بي وفايي همسرش است که البته در هر صورت هر دو نفر در بروز اين روابط فرازناشويي مقصرند؛ مگر در اندک مواردي که بيماري هاي رواني و کمبودهاي شخصيتي باعث اين اتفاق شوم شده است. گزارش امروز «خانواده و مشاوره» به موضوع شوهران بي وفا مي پردازد و روي سخنش با زناني است که اين روزها تلخ ترين روزهاي عمرشان را مي گذرانند؛ زناني که دستان همسر، تکيه گاه و اميد زندگي خود را در دست زن ديگري يافته اند. برخي هايشان تاب و توان تحمل اين شرايط را ندارند و دادگاه خانواده و سرانجام طلاق را برگزيده اند، اما برخي ها هم هنوز کورسوي اميدي دارند و مي خواهند شوهرشان را به زندگي بازگردانند و روزهاي شيرين آغاز زندگي مشترک را بار ديگر تجربه کنند اما نمي دانند چه کنند؟ و چطور در اين راه سخت و پرپيچ و خم گام بردارند. حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي هراتيان، کارشناس ارشد روان شناسي خانواده در مصاحبه با خراسان توصيه هايي دارد که به اين خانم ها کمک مي کندکه قدم هاي استوارتري در راه بهبود و بازسازي زندگي مشترک خود بردارند.

 

بي وفايي به همسر در همه جوامع محکوم است

بايد به زناني که متوجه روابط فرازناشويي شوهرانشان شده اند، حق داد که احساس منفي شديدي نسبت به همسرشان داشته باشند و هيچ انرژي را براي بازسازي عشق و تقويت رابطه عاطفي در خود نيابند. چرا که زنان بسيار عاطفي تر و احساسي تر از مردان هستند و حاصل اين ضربه، از دست دادن اعتماد نسبت به همسر، احساس شکست نسبت به گذشته و ناامني نسبت به آينده است. واقعيت اين است که در تمامي جوامع مدني به محض اين که زن و شوهر با خطبه عقد يا بنابر رسوم و فرهنگ خودشان با هم ازدواج مي کنند و رابطه زن و شوهري ميان آن ها پيش مي آيد و زندگي مشترک خود را آغاز مي کنند، ميان آن ها حريم و رابطه اي ايجاد مي شود که در تمام جوامع بشري به رسميت شناخته مي شود و مردم آن جوامع براي آن قداست و حرمت قائل هستند. به همين دليل وارد شدن شخص يا اشخاص ديگر به اين حريم قبيح و زشت تلقي شده و با آن به شدت برخورد مي شود. مثلا زني که به شوهرش خيانت مي کند يا مردي که به زنش بي وفا است به مجازات حبس، تبعيد و شلاق محکوم مي شود که اين موارد بسته به نوع جرم و کيفيت آن، تقسيم بندي هاي خاص خود را دارد. در شرع مقدس اسلام و تمام مذاهب آسماني هم خيانت عملي حرام تلقي مي شود و ارتکاب آن از سوي هر فردي با کيفر و جزاي سنگين همراه است.

 

اين کارها حال شما را بهتر مي کند

۱ - صبور باشيد: قابل درک است که فهميدن اين ماجرا چقدر فشار رواني بر شما تحميل مي کند اما بهتر است بعد از مطلع شدن از اين موضوع، کمي به خود، همسر و رابطه تان زمان بدهيد و اجازه ندهيد ديگران از آن باخبر شوند. آبروي فردي و خانوادگي، به راحتي قابل ترميم نيست .

۲ - دوره نقاهت را سپري کنيد: انتظار نداشته باشيد که حس آشفتگي، بي اعتمادي و عصبانيت تان حتي اگر تصميم بگيريد همسرتان را ببخشيد و به زندگي خود ادامه دهيد، به راحتي از بين  رود. از بين رفتن درد و رنج ناشي از خيانت همسر، نيازمند زمان است. لزومي هم ندارد هيجانات خود را سرکوب کنيد. گريه کردن يک امر کاملا طبيعي است.

3 - منزوي نشويد: از روابط اجتماعي تان نکاهيد بلکه آن را تقويت کنيد. رابطه با دوستان و فاميل شما را از تمرکز افراطي بر خود و افسردگي دور نگاه خواهد داشت.

4 - ويژگي هاي مثبت شوهرتان را در نظر بگيريد: نکات مثبت همسر و زندگي تان را مرور کنيد. ممکن است بتوانيد از آن، فهرستي تهيه کنيد و هرگاه مرور مي کنيد، موردي به آن اضافه کنيد از ويژگي هاي مثبتي که دارد يا ويژگي هاي منفي که ندارد.

5 - در حقش مهرباني کنيد: روان شناسان معتقدند، رفتارها،احساس ها و شناخت ها بر يکديگر تأثيرگذارند. همان گونه که تفکر درباره نکات مثبت همسر، مي تواند حستان را عوض کند و رفتارتان را تحت تأثير قراردهد، رفتار مهربانانه بر اساس وظايف همسري نيز مي تواند به آرامي ذهنيت و حستان را تغيير دهد.

6 - رفتار همسرتان را سرزنش کنيد نه شخصيتش را: يکي از تلاش هاي دين و البته روان شناسي اين است که در برخورد با خطاي فرد، شخصيت را از رفتار جدا کند تا جايي که هنوز هويت انساني باقي است، هيچ کس، حتي خود فرد نيز اجازه ندارد که هويت و شخصيت را که اساس افکار، هيجانات و رفتارهاست مورد سرزنش قرار دهد. آيا تفاوتي بين جمله «تو آدم بدي هستي» و «تو خوبي اما اين رفتارت خيلي بد بود» وجود ندارد؟ شما کاملا حق داريد رفتار او را نپذيريد اما تلاش کنيد خود او را بپذيريد. اين تمرين، در اغلب موارد نتايج مثبتي در پي داشته است.

7- سهم خودتان را مشخص کنيد : تاکنون خود را جاي همسرتان گذاشته ايد تا ماجرا را از نگاه او ببينيد؟ واضح تر بگويم، تاکنون سهم خود را از اين ماجرا تحليل و بررسي کرده ايد؟

بسياري از ما برايمان مشکل است نقش خود را در بروز يک رويداد تنش زا در زندگي بپذيريم. در واقع بيشتر افراد سعي مي کنند دستاويزي بيابند و تمام تقصيرها را بر گردن اين و آن بيندازند و به اصطلاح «فرافکني» کنند. بهتر است بر اساس اصل واقعيت پذيري نقش خود را، حتي اگر بسيار کم باشد، بپذيريد و آن را با همسرتان در ميان بگذاريد تا موقعيتي فراهم کنيد تا اوهم در اين باره صحبت کند و سهم خود را بپذيرد.

8- احساسات خود را به اشتراک بگذاريد : يکي از بهترين راهکارهاي موثر در اين شرايط جلسه بيان احساس است. روز و ساعتي مشخص از هفته را تعيين کنيد. زماني که از نظر جسمي و رواني، از نشاط کافي برخورداريد. در گفته هايتان فقط از ضمير «من» استفاده کنيد نه «تو». مثلا «من هنوز احساس شکست مي کنم وقتي به اون ماجرا فکر مي کنم»، به جاي «تو قلب منو شکستي»، «تو مقصري» و ... همسرتان نيز ممکن است حرف هايي از اين دست داشته باشد و بزند. توقع ما از هر دو اين است که اصلا در صدد نگاه منطقي وپاسخ دادن به حرف هاي يکديگر نباشند، حتي اگر کاملا غيرمنطقي بود. زيرا خاصيت اين جلسه، تنها تخليه احساس هايي است که انبار شده و رفتارها و هيجانات شما را تحت تأثير قرار داده است. قاعده ديگر اين روش اين است که وقتي طرف مقابل صحبت مي کند، خوب گوش دهيد، ارتباط بصري داشته باشيد و با او همدلي کنيد. اگر بتوانيد قوانين اين راهکار رابه خوبي مراعات کنيد، خواهيد ديد که بعد از چند هفته، هيجانات منفي شما به شدت کاهش خواهد يافت.

 

9- با خدا معامله کنيد :‌ يکي از صفات خداونداين است که عمل نيک بندگان را در دنيا و آخرت جبران مي کند. اگر تلاش کنيد از آشفتگي هاي ذهني و احساسي که داريد، عبور کنيد و خطاي همسرتان را ببخشيد، مشمول رحمت و لطف خدا قرار مي گيريد. اگر همسرتان از خطاي خود توبه کرده باشد، عاشقانه نيست بنده اي را که خدا بخشيده، شما نبخشيد. در حق همسر خود دعا کنيد و از خداوند بخواهيد که به هر دوي شما در بازسازي روابط عاطفي و زناشويي کمک کند.

 

اين جا همان نقطه عطفي است که شما مي توانيد با خدا معامله کنيد. اين جمله را به ياد داشته باشيد که درياي آرام، ناخداي قهرمان نمي سازد.

 

برخي دلايل بي وفايي مردان به همسران خود

۱ - از بين رفتن عشق و علاقه به دليل گذشت زمان و تلاش نکردن زوجين براي زنده نگه داشتن عشق.

 

۲ - سستي زن در حفظ جذابيت هاي ظاهري و ارتقاي مهارت هاي ارتباطي.

 

۳ - بداخلاقي زن مانند رفتارهاي تحقير کننده، نق زدن هاي دائمي، نزاع ها و زياده خواهي هاي مالي و ...

 

4 - بوالهوسي و هوسراني مرد.

 

5- عقده هاي جنسي

با توجه به اين واقعيت ها، اگر زن شناخت کاملي از همسر خود و نيازهاي او داشته باشد و در چارچوب خانواده به آن توجه کند، در بسياري از موارد مي تواند از برخي اتفاقات پيشگيري کند.

 

با دست پر به مشاور مراجعه کنيد

ارائه يک مشاوره دقيق و کارآمد، مستلزم داشتن اطلاعات کافي و متناسب با موضوع است. اطلاع کافي از ويژگي هاي شخصيتي زوجين، سبک هاي تربيتي، نحوه آشنايي، کيفيت دوره نامزدي تا زمان آغاز آن رابطه و داشتن يا نداشتن فرزند در زندگي زوجين، نوع و نتيجه مشاوره را تغيير مي دهد.

 

علاوه بر اين بررسي موضوع و ارائه راهکار، وقتي دشوارتر مي شود که تنها يک طرف ماجرا مخاطب مشاور است، حال آن که در اين گونه موارد، تکاليف اصلي «خانواده درماني» متوجه فرد خيانت کننده است لذا به همه اين افراد توصيه مي شود که به همراه همسر خود براي بهبود زندگي مشترکشان به مشاوري امين و متخصص مراجعه کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 195
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 238
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 386
  • باردید دیروز : 117
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,512
  • بازدید ماه : 2,512
  • بازدید سال : 27,895
  • بازدید کلی : 1,337,006
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی