loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 321 نظرات (0)
در زيـر ايده هايي بـراي تشويق کودکـان بـه مـطالعه اشاره مي کنيم:

بعـضي از ايـن ايده ها خيلي ساده و معمولي هستند، امابعضي ديگر از آنها را ممکن است تا حالا نشنيده باشيد. و يادتان باشد، بزرگترين تشويق از طرف خودِ ماست—يعني ما به عـنوان پدر و مادر. بچـه هايي که پدر و مادرشان خود افـرادي کتاب خـوان هستنـد و بـراي آن ارزش قـائلند و ابزار لازم بـراي کتابخواني را در خـانه مهيـا کـرده انـد، بيشتر به سمت کتاب و کتابخواني گرايش پيدا ميکنند.


براي بچه ها کتاب بخريد و آن را در دسترس آنها قرار دهيد. بچه هايي که کتابخوان مي شوند، معمولاً به خانواده هايي تعلق دارند که کتاب و ساير ابزار مطالعه در خانه مهيا است. نبايد کتاب هاي بچه ها را خارج از دسترس نگه داريد که در ديدرس آنها نباشد يا دسترسي به آن نداشته باشند. بهتر است کتابها را روي زمين، نه در جايي بلند، و در دسترس آنها قرار دهيد.

خودتان هم مطالعه کنيد. يکي از بهترين راه ها براي تشويق کردن بچه ها به مطالعه اين است که خودتان الگوي آنها باشيد. اگر بچه ها ببينند که خودتان هم کتاب مي خوانيد و از مطالعه لذت مي بريد، احتمال اينکه آنها هم چنين عادتي پيدا کنند و اين فعاليت ها را پيش بگيرند بيشتر است.

به آنها کتاب هديه دهيد. کتاب هديه اي نسبتاً ارزان و بسيار مفيد است. به علاوه چيزي که به صورت هديه به کسي داده شود ارزش و احترام بيشتري پيدا ميکند. بچه هاي من هميشه از طرف مادربزرگشان کتاب هديه مي گيرند و وقتي او با اين هدايا پيششان مي آيد بسيار خوشحال مي شوند.

 مطالعه را به صورت يک تفريح درآوريد. چيزي که از آن لذت برده شود هميشه مورد علاقه است. داستان کتابها را به صورت نمايش درآوريد، صدايتان را عوض کنيد و بچه ها را سر شوق بياوريد. اگر داستان را خسته کننده و حوصله سر بر براي بچه ها بخوانيد، هرچقدر هم که داستان جالب و جذابي باشد، آنها اشتياقي براي دنبال کردن آن نخواهند داشت.

 مرتب کتاب بخوانيد. هر روز يا حتي چند بار در روز براي بچه هاي کوچکتان کتاب بخوانيد. بچه هاي بزرگترتان را هم تشويق کنيد که هر روز براي خود مطالعه کنند و درمورد کتابي که خوانده اند با آنها صحبت و گفتگو کنيد.

 تلويزيون را خاموش کنيد و کمي خانه را آرام کنيد. خاموش بودن تلويزيون باعث مي شود بچه ها به دنبال سرگرمي ديگري براي خود باشند. تماشاي بيش از اندازه تلويزيون براي بچه ها مضر است، به ويژه اگر بخواهيد آنها را به مطالعه تشويق کنيد.

هر هفته يا هر ماه بچه ها را به کتابخانه ببريد تا کتاب هاي مورد علاقه شان را خودشان انتخاب کنند.

 يادتان باشد مجلات و کتاب هاي خنده دار و مفرح راه بسيار خوبي براي ترغيب بچه ها به کتاب خواندن است. يک راه خوب ديگر براي تشويق بچه ها به مطالعه استفاده از کتاب هايي است که روي CD ضبط شده اند.

بچه ها را به جلسات و مسابقات کتابخواني در کتابخانه يا کتابفروشي محل ببريد. گاهي اوقات وقتي بچه ها کتاب ها را از زبان افراد ديگر بشنوند علاقه و اشتياق بيشتري به خواندن پيدا مي کنند.

کتاب هاي چند فصلي بخوانيد. کتابهاي چند فصلي خواننده را بيشتر ترغيب به خواندن مي کند و باعث مي شود براي اطلاع يافتن از آخر داستان دوباره به سراغ کتاب بيايند يا آنقدر خواندنشان را ادامه دهند تا کتاب را به پايان برسانند.

 از فيلم استفاده کنيد. شايد با ديدن کارتن هاکلبري فين بچه ها علاقه بيشتري به خواندن کتاب آن پيدا کنند. از علاقه بچه ها استفاده کرده و کتاب هايي با آن نوع شخصيت هايي که دوست دارند برايشان بخريد.

 از لالايي ها کمک بگيريد. شايد بچه ها دوست داشته باشند لالايي هايي که در کودکي برايشان مي خوانديد را بار ديگر در کتاب بخوانند. پس کتابش را پيدا کنيد و برايشان بخريد.

کتاب ها را با هم بلند بلند بخوانيد. اين راه براي آموزش مطالعه به بچه ها بسيار خوب است چون بچه ها عاشق در آوردن صدا هستند. پس هر زمان که وقت کرديد، با هم نشسته و کتاب ها را بلند بخوانيد. مثلاً درآوردن صداي تيک تيک ساعت يا تق تق زدن به در براي بچه ها مي تواند سرگرم کننده باشد و علاقه آنها را به خواندن بيشتر ميکند.

تشويق کردن بچه ها به مطالعه کار چندان دشواري نيست. مي بينيد که راه هاي زيادي براي اينکار وجود دارد. به علايق آنها توجه کنيد و برحسب آن کتاب هاي مناسبي در اختيارشان قرار دهيد تا از همين کودکي با ارزش کتاب و مطالعه آشنا شوند.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط امیرحسام در تاریخ 1394/11/26 و 17:19 دقیقه ارسال شده است

سلام وبلاگ قشنگی داری اگه دوست داشتی از سایت من هم خرید کن
www.tooswebsite.ir


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 202
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 354
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 1,230
  • باردید دیروز : 117
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 3,356
  • بازدید ماه : 3,356
  • بازدید سال : 28,739
  • بازدید کلی : 1,337,850
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی