loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 287 نظرات (0)
براي در امان ماندن از روند پيري تنها رعايت سه نکته ضروري است:
در امان ماندن از روند پيري و داشتن پوستي تروتازه آروزي ميليونها زن و در قرن بيست يکم، شايد هم بسياري از مردان باشد. اما براي اين کار هنوز اکسيري کشف نشده است. با اين حال مي‌شود روند پير شدن را کند کرد. اگر به اين قدم راضي هستيد به راهنمايي هاي يک پژهشگر زيبايي پوست توجه کنيد که معتقد است تنها رعايت سه نکته ضروري است و نيازي به "کشته" شدن نيست. 
يک رژيم پوستي مؤثر
خانم  معصومه ويک، با تحصيل در زمينه‌ي شيمي، مدير يک مؤسسه‌ي زيبايي در نيوجرسي است. از او دعوت کرديم به عنوان متخصص در امور زيبايي و سلامت پوست در گفتگويي با ما شرکت کند. مي‌خواستيم بدانيم که ‌آيا مي‌شود پروسه‌ي پيرشدن پوست و چين و چروک را کند کرد، يا اينکه همه‌ي چيزهايي که گفته مي‌شود تبليغات است و جواني و شادابي پوست بسته به ارث، نوع کار،استرس و تعادل هورموني دارد و مواد آرايشي در اين روند يا دخالتي ندارند يا حداکثر تاثيري ناچيز دارند؟
 معصومه ويک تأکيد مي‌کند که زيبايي پوست به تمام عوامل ياد شده بستگي دارد، اما  مواد زيبايي پوستي هم مي‌تواند يکي از عواملي باشد که روي پوست و سلامتي آدم تأثير داشته باشد. اين يک عامل بسيار مهم است، ولي تنها عاملي نيست که مي‌تواند پوست را کنترل کند.
همانطور که براي خيلي چيزها رژيمي وجود دارد، مثلا رژيم لاغري، چاقي، کلسترول و غيره، براي پوست هم مي‌شود از رژيم صحبت کرد. رژيمي که شامل يک‌سري موارد ضروري باشد. به زبان ديگر رعايت مجموعه‌اي از حداقلها که جزو الفباي جلوگيري از پيري زودرس پوست به‌حساب مي‌آيند، کافي است تا پوست پرطراوت و شاداب بماند و ديرتر پير شود.
سه بايست در رژيم پوستي
معصومه ويک، رژيم ثابت پوستي را در سه کار بايسته خلاصه مي‌کند و مي‌گويد:
«يکي برمي‌گردد به سفيداب سنتي خودمان، پروسه‌ي که به آن مي‌گويند Body-exfoliant و يا چرک کردن در فرهنگ ما.»
ماندن سلولهاي مرده يا  شاخي از رسيدن اکسيژن يا کرمهايي که مي‌توانند عامل مهمي در زيبايي پوست باشند جلوگيري مي‌کند. به همين دليل يک چيز خيلي مهم در رژيم پوستي، "چرک‌کردن" است که بايستي با مواد مختلف peeling (پيلينگ، لايه‌برداري) باشد.
«کار بعدي اين است که آدم پوست را تميز کند. بخصوص که من مي‌شنوم در ايران آلودگي هوا خيلي شديد هست. پوست تميز شود، آنهم با موادي که خيلي ملايم باشند و به چربي طبيعي پوست آسيب نزنند و مرحله‌ي سوم که خيلي مهم است رساند رطوبت به پوست است که مطمئن باشيد کرمي که استفاده مي‌کنيد از مواد طبيعي‌ست و پوست را نگه مي‌دارد، بخصوص همين که سن آدم مي‌رود بالا پوست خشکتر و خشکتر مي‌شود و اين آب‌دهي به پوست براي اينکه پوست صورت را جوانتر نگهدارد بسيار مهم است. بنابراين سه کار ضروري عبارت‌اند از: چرک‌کردن، تميزکردن و آب دهي به پوست.»
پيلينگ (لايه‌برداري)
خانم معصومه ويک تأکيد مي‌کند که  خيلي‌ها فکر مي‌کنند کافي است پوست‌شان را با صابون يا يک لوسيون بشويند، ولي به پيلينگ اهميت کافي نمي‌دهند. او در مورد پيلينگ به دوگروه عمده اشاره مي‌کند:
«اين گروه بندي يکي بصورت مکانيکي است. سفيداب، پيل، گوماژ و همه اينها مي‌افتادند توي گروه مکانيکي. وقتي شما وارد آنزيم و اسيد و اين حرفها مي‌شويد، اينها گروه شيميايي هستند.»
نکته مهم در مورد گروه شيميايي اين است که اين مواد خيلي با نفوذ هستند. يعني به محض قرار گرفتن روي پوست شروع مي‌کنند به کارکردن و شکستن ديواره‌ي سلولهاي مرده. مشکلي که اين مواد دارند اين است که آنها فقط با PH معيني مي‌توانند به شکل مطلوبي مؤثر باشند. حالت اسيدي يا بازي بودن ماده، در صورت مانده بودن تغيير مي‌کند، يعني يا بالا مي‌رود يا پايين مي‌آيد. براي همين يا مي‌تواند پوست را بسوزاند يا اصلا مفيد نباشد. خانم ويک مي‌گويد:
«وقتي اين مواد روي پوست مي‌مانند، شروع مي‌کنند به حل کردن ديواره‌هاي سلول و اين حتا مي‌تواند ديواره‌هاي سلول زنده و طبيعي را هم حل کند که براي پوست لازم است. براي همين، متخصصين کارآزموده معمولاً مي‌دانند چقدر بايد از اين آنزيم‌ها و اسيدها استفاده بشود، با چه غلظتي بايد استفاده بشود که پوست را نسوزانند و حساس‌اش نکنند، ولي در عين حال عمل برداشتن پوست مرده را انجام بدهند."
متاسفانه بسياري کرم ها يا لوسيون هاي موجود در بازار در اين معنا "تازه" نيستند. به همين دليل مهم است که به محض شروع استفاده از آنها توجه شود، که حساسيتي ايجاد نکنند و به پوست آسيب نرسانند. معصومه ويک درباره استفاده از اين مواد مراجعه به متخصص را مطمئن تر مي‌داند.
او مي‌گويد:
«حسن سفيداب يا مواد پيلينگ مکانيکي در اين است که به محض اينکه سلولهاي مرده از پوست جدا مي‌شوند، هرچقدر هم که شما بماليد، ديگر چرک نمي‌آيد. براي همين مردم مي‌دانند که کي دست بکشند و ديگر چرک نکنند و اين خصوصيت خيلي مثبت سفيداب است که من هميشه تحسين کرده‌ام. براي اينکار بهتر است از سفيداب بسيار نرم استفاده شود.»
ساده‌تر، اما پيگير‌‌‌ تر!
خانم ويک توصيه مي‌کند براي رسيدگي به پوست تا جايي که مي‌شود بايد اصل سادگي را رعايت نمود و از استفاده از مواد گوناگون خودداري کرد. او مي‌گويد:
«اين فلسفه‌ي من است و به نظر من در زندگي هم همينطور است. هرچقدر ساده‌تر باشيد، به موضوعات ساده‌تر نگاه بکنيد، زندگي آسانتر است. براي من در رابطه با پوست و مسايل بهداشتي هم همينطور است. آنقدر محصول توي بازار هست که همه گيج‌اند، چه استفاده کنند، چه استفاده نکنند. خيلي از اين کمپاني‌هاي خيلي بزرگ بازيهاي بازاريابي و بازارگرمي مي‌کنند و مثلا مي‌گويند: يک کرم بايد براي گردن باشد، يکي براي سينه و يکي براي پوست و ... البته کرم زير چشم مهم است، ولي کرمهايي هست که براي صورت است و آنقدر اينها خوب فرموله شده‌اند که حتا شما مي‌توانيد براي زيرچشم‌تان هم استفاده کنيد.»
به نظر او هرچقدر کرمهاي مختلف کمتري بخريد، بهتر است و فقط کافي است يک يا دو کرم سالم داشته باشيد. او معقتد است که ادامه کاري و انضباط به مراتب مهم تر است. درصورت منضبط بودن:
«مي‌بينيد بعد از دوهفته واقعا پوستتان شروع مي‌کند به تغيير کردن. مهم اين است که  آدم مرتب انجام بدهد و اين مسئله که مرتب باشد و کم باشد خيلي بهتر از اين است که آدم ده تا کرم مختلف داشته باشد و بعضا چرک نکند. شما مي‌توانيد کلي پولتان را هدر بدهيد، براي اينکه کرم گردن بگيريد، براي اينکه به شما مي‌گويند که کرم گردن فرق مي‌کند با صورت. نه! اگر آدم کرم پوست صورتش خوب باشد، مي‌تواند براي گردنش هم به نظر من استفاده بکند."
مواد داخلي يا مارکهاي خارجي؟
درحال حاضر گروه بزرگي از پزشکها و داروسازهاي ايراني روي آورده‌اند به توليد کرمهاي گوناگون. خانمهاي ايراني هم با اين مسئله دو گونه برخورد مي‌کنند. برخي مشتري پروپاقرص فرآورده‌هاي اين داروسازان و پزشکان داخلي هستند و گروه ديگر ترجيح مي‌دهند به رترتيب همچنان از مارکهاي معروف خارجي استفاده کنند. آيا مي‌شود بين کرمهاي وطني و مارکهاي معروف آمريکايي و اروپايي قضاوت نهايي کرد و يکي را بر ديگري ترجيح داد؟ با توجه به اينکه دسته‌ي اول، يعني سازندگان داخلي در استفاده از مواد طبيعي و سنتي دست‌شان بازتر است و از ‌آنطرف هم امکانات کمپاني‌هاي خارجي به لحاظ داشتن لابراتوارهاي مدرن و مجهز و سرمايه‌هاي هنگفتي که دارند بيشتر است. توصيه معصومه ويک به خانم هاي ايراني اين است که لزوما به دنبال مارک هاي خارجي نروند. بسياري مارکهاي معروف فقط پول شهرت شان، بسته بندي و تبليغات شان را مي‌گيرند. اما در مورد توليدات داخلي هم بايد يک نکته را از نظر دور نکرد:
«من نمي‌دانم آيا به کنترلي که روي مواد، تازگي آنها، تميز بودن آن در ايران مي‌شود، مي‌توان اطمينان کرد يانه. اين موضوعي است بسيار مهم که مي‌تواند با سلامت پوست بازي کند. فراموش نکنيم که به صرف طبيعي بود مواد اوليه استفاده از آنها براي پوست مفيد نيست و مي‌تواند ضرر هم داشته باشد. بايد بگويم که اين کنترل در اروپا و آمريکا بسيار شديدتر و قابل اطمينان تر است و شرکتهاي سازنده مواد آرايشي به هرحال از امکانات بسيار مجهزتر و وسيع تري برخوردارند. با اين حال يک قضاوت نهايي در اين مورد بسيار سخت است. من فقط مي‌توانم به خانمهاي ايراني بگويم که با دقت و حساسيت نسبت به آنچه مي‌خرند برخورد کنند.»


 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 194
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 372
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 2,112
  • باردید دیروز : 117
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 4,238
  • بازدید ماه : 4,238
  • بازدید سال : 29,621
  • بازدید کلی : 1,338,732
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی