loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 165 نظرات (0)

 توصيه به آن هايي که روابط خانوادگي شان شکراب است

مجيد حسين زاده - خانواده تعريف صحيحي از يک «با هم بودن خوب» است. هر انساني در خانواده اي که روابط صميمانه اي با يکديگر دارند، رشد کند به احتمال زياد موفق تر خواهد بود. ارتباط صميمانه و مناسب بين اعضاي يک خانواده از اهميت ويژه اي برخوردار است؛ چراکه فقط در سايه همين ارتباط مناسب است که تحمل سختي ها و حمايت براي موفقيت بيشتر امکان پذير مي شود. «سکينه نيک» کارشناس و مشاور خانواده و مدير مدرسه علميه حضرت خديجه(س) در گفت وگو با خراسان براي وجود رابطه اي صميمانه بين اعضاي خانواده توصيه هايي را مطرح کرده است که در ادامه خواهيد خواند.

 

نقش ارتباط هاي صميمانه در خانواده

ارتباط صميمانه، زير بناي خانواده سالم و موفق است. ارتباط صميمانه عواملي همچون درک متقابل يکديگر، احترام متقابل و همچنين صداقت و درستي در نظام خانواده را در بر مي گيرد.

 

الگوهاي ارتباطي اثر مهمي بر اعضاي خانواده دارد؛ زيرا شخصيت، ميزان يادگيري، اعتماد به نفس، قدرت انتخاب و تصميم گيري منطقي افراد خانواده به ارتباط خوب، منطقي و صميمانه آن ها در خانواده وابسته است. يکي از لازمه هاي موفق بودن يک خانواده، وجود ارتباط مناسب و صميمانه بين اعضاي آن است. ارتباط هاي صميمانه در خانواده هايي بيشتر ديده مي شود که امکان بيان احساسات و نظرات در آن وجود دارد. در خانواده هايي که در آن ها، احساسات يا نظرات اعضا مورد توجه قرار نمي گيرد، دستيابي به ارتباطي صميمانه غير ممکن به نظر مي رسد.

 

۱ - هم زبان و هم دل يکديگر باشيد:

همدلي و همزباني يکي ديگر از عوامل زمينه ساز برقراري ارتباط اعضاي يک خانواده با يکديگر است؛ همدلي عبارت است از آگاهي يکي از زوجين نسبت به احساسات همسرش درباره موضوعات مختلف. البته بايد بگويم که صرف دانستن نظر همسر بدون توجه به آن، همدلي محسوب نمي شود؛ همدلي به زوجين اجازه مي دهد تا احساسات يکديگر را بهتر درک کنند و در هر دو نفر احساس ارزشمند بودن به وجود مي آورد.

 

۲ - حداقل يک بار در روز دور هم جمع شويد

اعضاي خانواده اي که به هم وابسته هستند و از راهنمايي هاي يکديگر استفاده مي کنند، به طور طبيعي ارتباط بهتري با يکديگر دارند؛ بنابراين اعضاي خانواده هاي گسسته که در روز دور هم جمع نمي شوند تا با هم گفت و گو کنند، نمي توانند خانواده موفقي باشند.

 

اگر اعضاي يک خانواده، خودشان را ملزم کنند تا در يک ساعت خاص از شبانه روز دور هم جمع شوند، براي برقراري ارتباط صميمانه قدم بزرگي برداشته اند؛ به طور مثال، خوردن حداقل ناهار يا شام در کنار اعضاي خانواده مي تواند روحيه شادابي و نشاط را به خانواده تزريق کند.

 

اعضاي اين خانواده ها در جمع هاي شان مي توانند توضيحي از برنامه هاي روزشان داشته باشند تا احساس نزديکي و همدلي بيشتري با يکديگر داشته باشند.

 

۳ - از ورود يکديگر به خانه استقبال کنيد

يکي از راهکارهاي عملي براي صميمانه شدن ارتباط اعضاي يک خانواده با يکديگر، استقبال از ورود ديگر اعضاي خانواده به خصوص پدر به خانه است.

 

اين رفتار باعث مي شود که اعضاي خانواده از ديدن يکديگر خوشحال شوند و احساس صميميت بيشتري با هم داشته باشند.

 

گفت و گو در لحظه ورود يکي از اعضاي خانواده به خانه، باعث احساس ارزشمندي به او مي شود و صميميت را بين اعضاي خانواده بيشتر مي کند.

 

۴ - به تفاوت هاي زن و مرد آگاه باشيد

قبول اين واقعيت اساسي که «زن و مرد با هم تفاوت دارند» براي ايجاد روابط مثبت و عاشقانه بين زوجين ضروري است.

 

ايسنا با اين توضيح مي افزايد که بعضي افراد نه تنها وجود تفاوت بين خود و همسرشان را تاييد نمي کنند بلکه روي يکديگر براي ايجاد تغييرات پافشاري مي کنند.

 

چنين افرادي از تفاوت هاي يکديگر به خشم مي آيند، در برابر آن ها مقاومت و آن ها را رد مي کنند.

 

اين زن و شوهرها انتظار دارند که شريک زندگي شان با همان شيوه احساسي فکري و رفتاري آن ها عمل کند و هر زمان به صورت متفاوت از آن ها عمل کند، آن را خطا مي دانند؛ بنابراين زن و شوهرها بايد به اين نکته مهم توجه داشته باشند چراکه نبود رابطه مناسب بين آن ها، امکان وجود روابط صميمانه بين اعضاي ديگر خانواده ها را از بين مي برد.

 

۵ - مهارت هاي ارتباط موثر را بياموزيد:

تعاملات در خانواده به وسيله نظام ارتباطات شکل مي گيرد؛ نظام ارتباطي شامل ارتباطات کلامي و غير کلامي است.

 

در ارتباطات کلامي روش هاي صحبت کردن بسيار موثر است و همچنين نحوه بيان در ارتباط بسيار مهم است. معمولا براي داشتن زندگي سالم کارشناسان آشنايي با مهارت هاي ده گانه را توصيه مي کنند، با اين حال در ادامه با 3 مهارت که براي داشتن ارتباطي صميمانه در بين اعضاي خانواده ضروري است، آشنا خواهيد شد.

 

الف: احترام در خانواده

احترام در خانواده؛ يعني اين که اعضاي يک خانواده در تصميم گيري هاي خود ديگر اعضا را هم مد نظر داشته باشند؛ به خصوص اگر يکي از زوجين به بيان احساسات خود درباره يک موضوع خاص مي پردازد، زوج مقابل با توجه به صحبت هاي او بايد گوش فرا دهد و هر دو براي خواسته هاي منطقي هم ارزش قايل شوند.

 

همچنين اگر پدر و مادري براي نظرات فرزندان شان احترام قايل شوند، احتمال اين که آن ها دچار تصميم گيري هاي اشتباه شوند کاهش مي يابد.

 

ب: ابراز دوستي حقيقي

جالب است بدانيد که دوست داشتن، رابطه نزديکي با احترام گذاشتن دارد.

 

براي اين که ارتباط اعضاي خانواده اي با يکديگر در مقوله صميميت واقعي جلوه کند، بايد اعضاي خانواده در عمل هم محبت و علاقه شان را به يکديگر نشان دهند.

 

ج: صداقت داشتن

صداقت يعني صراحت اعضاي يک خانواده در گفتن دلايل کارهايي که انجام داده اند. اگر اعضاي خانواده اي با يکديگر صادق نباشند، برقراري ارتباط صميمانه بين آن ها شدني نخواهد بود.

 

همچنين صراحت بيان هم بايد در بين اعضاي يک خانواده در هنگام بيان احساسات شان نسبت به يکديگر يا يک موضوع خاص مشاهده شود.

 

بيان احساسات و همفکري نسبت به بسياري از مشکلات، مي تواند در تحمل يا حل مشکل به خانواده ها کمک کند. در خور ذکر است که در بيان احساسات بايد صداقت مد نظر باشد تا اعتماد اعضاي خانواده به يکديگر هم بيشتر شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 194
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 372
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 2,173
  • باردید دیروز : 117
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 4,299
  • بازدید ماه : 4,299
  • بازدید سال : 29,682
  • بازدید کلی : 1,338,793
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی