loading...
پورتال جامع فان توس شامل مسائل زناشویی،اس ام اس،گالری عکس،اندروید،موزیک،فیلم و سریال،آرایش و زیبایی،دیدنی و شنیدنی،سرگرمی
funtoos.ir بازدید : 195 نظرات (0)

 طي سال هاي اخير سرويس هاي مختلفي براي ارائه خدمات پست الکترونيک يا ايميل هاي داخلي راه اندازي شده است با اين حال در عمل همچنان درصد بالايي از کاربران نيازهاي خود در اين حوزه را با بهره گيري از نمونه هاي خارجي مانند ياهو و جيميل پاسخ مي دهند. طي روزهاي گذشته در خبرها اعلام شد که اسامي 5 ميليون کاربر گوگل همراه با رمز عبور آن ها از طريق يک سايت روسي فاش شد که در اين فهرست تعداد آدرس هاي متعلق به ايرانيان هم کم نبوده است.اگرچه ممکن است استفاده از سرويس هاي پست الکترونيکي مطرح مانند ياهو و جيميل در ديگر کشورها هم با شدتي کمتر يا بيشتر مورد توجه قرار گيرد اما با اين حال همه به ياد داريم در مقاطع زماني مختلف دسترسي به اين ايميل ها با مشکلات خاص خود مواجه شده است.به عنوان مثال شهريور سال قبل بود که اخباري مبني بر بسته شدن درهاي ايميل ياهو به روي ايرانيان منتشر شد و به اين ترتيب شرکت ياهو امکان ثبت ايميل را براي کاربران ايراني مسدود کرد.علاوه بر ياهو، در دسترسي به جيميل نيز در مقاطع زماني مختلف کاربران ايراني مشکلات متعددي را تجربه کردند. به گزارش ايسنا، مروري بر شرايط کلي برخي ايميل هاي بومي دليل اقبال کم مردم به آن ها را نشان مي دهد. در اين گزارش به اوضاع برخي ايميل هاي ايراني اشاره شده است که البته با وجود نقدهاي متعددي که نسبت به اين سرويس ها مطرح شده، تاکنون تغيير چنداني در شرايط آن ها ايجاد نشده است.

 

ايميل با پرداخت هزينه و مراجعه حضوري

در ميان پست هاي الکترونيکي بخش دولتي، يکي از موارد به ايميل هاي شرکت پست مربوط مي شود که اين سرويس قادر است به هر ايراني يا هر شرکت يا دستگاه دولتي و خصوصي يک صندوق پست الکترونيکي براساس کد ملي يا شماره ثبت شرکت يا دستگاه اختصاص دهد.نکته جالب اين که مدت استفاده از اين صندوق پستي محدود است و براي استفاده از آن به مراجعه حضوري به شرکت پست نياز است که البته در کنار اين موارد موضوع پرداخت مبلغي به عنوان حق اشتراک هم وجود دارد.

 

ايميل پس از24 ساعت

اما دسته دوم ايميل هاي دولتي پست هاي الکترونيکي موسوم به ايران هستند که براي باز کردن آن ها نياز است کاربر اطلاعات متعددي از جمله نام، نام خانوادگي، کد ملي، کد پستي و آدرس محل زندگي، شماره تلفن ثابت و آدرس پست الکترونيکي فعلي خود را به عنوان اطلاعات ضروري ذکر کند.البته اين سايت راه را براي اعلام اطلاعاتي از قبيل شماره تلفن همراه، آدرس محل اشتغال و حتي سمت سازماني افراد نيز باز گذاشته است. جالب تر اين که بنا بر اعلام خود اين سايت، فعال سازي پست الکترونيکي ايران 24 ساعت پس از ثبت نام انجام مي گيرد.

پيش از اين علي اصغر انصاري معاون توسعه شبکه سازمان فناوري اطلاعات در اين باره گفته بود: اين 24 ساعت زمان براي کاربران عادي است چرا که ممکن است افراد دامنه هاي مختلفي را براي آدرس ايميل خود استفاده کنند و در اين ميان گاه از سر کنجکاوي از عباراتي نامفهوم بهره بگيرند اما در اين مدت ما جست وجو مي کنيم تا اگر آدرس انتخاب شده مطابق عرف بود، آن را راه اندازي کنيم.البته در اين ميان تاکنون توضيحي داده نشده که اگر کاربر در شرايطي قرار بگيرد که به طور لحظه اي و فوري به ايجاد يک پست الکترونيکي نياز داشته باشد، تکليف چيست.

 

ايميلي با نمونه هاي تقلبي

اما يکي ديگر از پست هاي الکترونيکي دولتي که به نظر مي رسد شرايط بهتري نسبت به ديگر موارد دارد، چاپار است که از سوي شوراي عالي اطلاع رساني ايجاد شده است و نيازي به دريافت هزينه، مراجعه حضوري و اطلاعات فراوان ندارد. البته درباره اين سرويس هم تا کنون هشدارهاي متعددي داده شده است تا کاربران سرويس هاي چاپار در دام چاپارهاي قلابي نيفتند. سال گذشته به دنبال الزام دستگاه هاي اجرايي براي بهره گيري از ايميل هاي ايراني، جمعي از فعالان فضاي مجازي کشور نسبت به کيفيت اين ايميل ها واکنش نشان دادند و در قالب بيانيه اي با عنوان «هشدار نسبت به وضعيت ايميل هاي موسوم به ملي» به بيان ديدگاه هاي انتقادي خود نسبت به اين دسته از پست هاي الکترونيکي پرداختند.

در بخش ايجاد ايميل، متوليان اصلي اينترنت کشور طي سال هاي گذشته بارها اعلام کرده اند که ايجاد يک ايميل کار دشواري به شمار نمي رود و به راحتي مي توان نمونه هاي مختلفي در اين زمينه ارائه کرد.در اين زمينه سال گذشته رئيس وقت سازمان فناوري اطلاعات از تلاش براي راه اندازي ايميل و موتورهاي جست وجويي با نام فخر و فجر خبر داد و در عين حال از اعلام آمادگي برخي شرکت هاي بزرگ براي سرمايه گذاري در اين طرح ها خبر داده بود که البته تغيير دولت و مديران ديگر جايي براي پيگيري اين طرح باقي نگذاشت.

بعدها جهانگرد، رئيس فعلي سازمان فناوري اطلاعات که متولي اين بخش به شمار مي رود، در ارتباط با بحث ايميل هاي بومي گفت: چندين موتور جست وجو و سيستم عامل و ايميل بومي طراحي شده  که براي توسعه  آن ها برنامه هايي در دست داريم. طي يک سال گذشته، کاربران کمتر با مشکلات قبلي در دسترسي به ايميل هاي خارجي خود مواجه بوده اند و شايد به همين دليل بحث سرمايه گذاري و سياست گذاري براي استفاده از صندوق هاي پست الکترونيک بومي کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و در اين مدت صحبت خاصي درباره اين موضوع نشده است اما همچنان اين سوال وجود دارد که آيا سازمان فناوري اطلاعات به عنوان متولي اصلي اين موضوع برنامه خاصي در اين حوزه مد نظر ندارد تا در داخل کشور نيازهاي کاربران به يک پست الکترونيکي قوي برطرف شود؟

 

مهم ترين نکات مطلب

درصد بالايي از کاربران از ياهو و جيميل استفاده مي کنند.

دسترسي به ايميل هاي ياهو و جيميل همواره با مشکلات خاص خود مواجه بوده است.

مروري بر شرايط کلي برخي ايميل هاي بومي دليل اقبال کم مردم به آن ها را نشان مي دهد.

ايميل هايي نيازمند پرداخت هزينه و مراجعه حضوري

ايميل هايي که پس از 24 ساعت فعال مي شود.

بايددر داخل کشور نيازهاي کاربران به يک پست الکترونيکي قوي برطرف شود.

 

منبع : خراسان نیوز

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4047
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 111
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 471
  • آی پی دیروز : 98
  • بازدید امروز : 884
  • باردید دیروز : 169
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,370
  • بازدید ماه : 1,370
  • بازدید سال : 26,753
  • بازدید کلی : 1,335,864
  • کدهای اختصاصی

    پشتیبانی